DRØM om morgendagen... HUSK gårsdagen... LEV idag...

lørdag 28. april 2012

Kåseri

Kåseri
"Livet"

Det handler om å akseptere. Akseptere det som skjer og har skjedd. Også mennesker, hvor forskjellig man er, ingen er lik. Alle har sin måte å reagere på. Jeg aksepterer det. Men er mange som ikke gjør det.

Tross min alder har jeg lært mye. Om meg selv, mennesket og livet. Jeg har erfaringer andre på min alder ikke har. Det er kanskje en god ting. Morgendagen er en sjanse man bare kan håpe på. Det er viktig å vite.

Livet har sine oppturer og nedturer. Akkurat som bølger på en sjø. Store og små. Vel, jeg har da vært gjennom en tsunami. Jeg klarte meg da, og skal klare meg igjen.

Jeg er sterk, modig. Jeg har en styrke ingen kan forstå. Men jeg er også sliten, har så mange tanker. Vil ha orden på dem. De tar så mye plass.

Minner er dyrebare, de tar jeg godt vare på. Nå ser jeg framover. Jeg har en framtid, lyse tider venter på meg. Jeg vil ikke lenger henge fast i de mørkeste tidene i mitt liv. Jeg har taklet så mye, mer enn jeg skal. Jeg har opplevd ting kanskje andre aldri kommer til å oppleve.

Jeg skal nå leve livet slik jeg vil. Valgene jeg tar er viktig. Jeg skal ta vare på dem jeg er glad i. Familie betyr alt. Livet er for kort til å være sint. Å krangle for småting som ikke har noe betydning. Hva er vitsen? Jeg vil ikke krangle. Jeg velger det bort, for jeg skal leve lykkelig.

Jeg har uflaks. Massevis av uflaks. Når skal det gå min vei?
Men håp har jeg. Uansett hva som vil skje skal jeg aldri gi opp. Håp må jeg ha. Jeg er blitt et bedre menneske, et menneske med forståelse for livet. Hvordan det egentlig er.
Jeg vet hva som er viktig. Det er jeg glad for. Det skal jeg bære med meg i alle situasjoner. Folk som gjør meg vondt, fortjener ikke min tid. Jeg aksepterer det meste, men ikke alt.

2 kommentarer: